Nederlanders! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Eric Derksen - WaarBenJij.nu Nederlanders! - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Eric Derksen - WaarBenJij.nu

Nederlanders!

Door: @

Blijf op de hoogte en volg Eric

11 Februari 2008 | Swaziland, Lobamba

Na het maffia-feestje van vorig weekend, was het maandag weer tijd voor serieuze zaken. Na nog een paar gesprekken met de marketingafdeling van het Instituut en behoorlijk wat speurwerk op internet naar bruikbare theorieën, was het voor ons eindelijk duidelijk wat we zouden gaan doen. We hebben onze opdracht zelf geformuleerd als:
‘Onderzoek doen naar de positie die Nevski Instituut inneemt op de markt voor educatieve instellingen’. Door te gaan praten met andere universiteiten, mensen uit de doelgroep en mensen binnen het Instituut, hopen wij over een paar maanden wat zinnige dingen te kunnen zeggen over waar Nevski Instituut staat en wat zij kunnen verbeteren om daar te komen waar zij wil zijn.
Omdat wij de taal nog niet helemaal meester zijn, hebben wij hulp gekregen van Russische studenten die Engels studeren. Afgelopen week hadden we 2 dames tot onze beschikking. Zij hebben een aantal dingen voor ons vertaald en verder was het vooral erg gezellig. Ze wilden ons ook van alles laten zien. Musea, kloosters, eettentjes en zo moesten we ook echt met ze mee naar groot spektakel met zeedieren. Alleen toen we hier naar buiten liepen, waren de Russische dames heel enthousiast terwijl het in mijn ogen een slap aftreksel van het aquarium van Burgers Zoo in Arnhem was.

De 2 dames zijn vanaf vandaag begonnen met stage, dus wij wachten vol spanning op onze nieuwe vrienden…

Waarbenjij.nu-weblog’s blijken trouwens ook goed te werken om met mensen in contact te komen. Zo kreeg Suus een berichtje op haar site van een Nederlands meisje die ook voor een paar maanden in St. Petersburg is. Ze had Suus en mijn verhalen gelezen en vroeg of we in het weekend iets wilden afspreken.
Het bleek een erg leuke meid, heeft Ruslandkunde gestudeerd, spreekt goed de taal en is al een aantal keer in St. Petersburg geweest. Ze had ook al meteen een aantal handige tips voor ons. Ze is nu werkervaring aan het opdoen bij een Nederlands instituut hier in de stad. Daar zijn deze week nog 12 andere Nederlanders aangekomen dus misschien dat wij hier een verlaat carnavalsfeestje houden.

Ondanks de verhaaltjes over alle leuke dingen, is er deze week al wel behoorlijk aan onze opdracht gewerkt. Dit is heel saai om over te schrijven, dus daarom een paar regels over nog iets wat je normaalgesproken in Nederland niet ziet.
St. Petersburg ligt aan de Finse Golf en deze is in de winter grotendeels bevroren. Ondanks dat de temperaturen nu boven 0 zijn, is het ijs nog 20 cm. dik. Wij zijn dit weekend gaan kijken hoe mensen dan zitten te vissen. Op een klein krukje, bewapend met een grote boor, een vislijn met wat aas en een fles wodka, zitten zij uren in de kou te wachten op dat ene moment. In het begin durfden wij het ijs niet echt op te stappen omdat je overal breuklijnen ziet en het bovenste laagje water is, maar toen we een local het ijs op zagen stappen zijn we er achteraan gegaan. Dit was best een mooi gezicht.

• 11 Februari 2008 - 09:23

Maatje:

Leuk leuk...een nederlands feestje bouwen!!! Goed hoor dat jullie al zo hard aan de opdracht begonnen zijn! Wij beginnen nu een beetje in te komen omdat onze bureaus nog niet klaar waren.

Wij zijn hier ook 2 nl en een duits meisje tegengekomen..erg gezellig next zaterdag gaan we stappen:)

Hopelijk schiet ons onderzoek een beetje op...maar dat zal vast wel goed zijn!

Pas goed op suushoe he;)

Dikke kus!

Ps. Dat waarbenjij tegenwoordig ook gebruikt wordt om contacten te leggen hebben wij idd ook ondervonden!

• 11 Februari 2008 - 13:28

Mayo:

heey heey,
    Super relaxed dat jullie nu een paar NL'ers tegen gekomen zijn!:)
    Succes met jullie opdracht!
    Hier is t nu energie week:D Wel top na een zwaar weekje carnaval!;)
    Have fun nog daar en kijk een beetje uit met die mafia mensen!
    kus

• 11 Februari 2008 - 15:55

Martijn:

Huu Eric!!!

Goed om te horen dat je het lekker naar je zin hebt daar. Tof dat je ook nog andere nederlanders daar hebt getroffen heb je in ieder geval wat mensen om wat mee te ondernemen. De finse golf, komt me bekent voor zat al naar ons hotel te speuren op de achtergrond van je foto's maar helaas niet te zien. Zal van de week eens opzoeken hoe het heette. Veel plezier daar!!!

• 11 Februari 2008 - 19:27

Mark (Vdn):

He lullo! Alles goed! ik had je nog een sms gestuurd op je NL-nummer, maar volgens mij ontvang je die niet :(.

Stappen zonder jou is, ondanks dat ik jou mis, goed te doen. Dit weekend 2 dagen tot in de vroege uurtjes vermaakt in de El Sombrero. Druk druk druk :P.
    Beetje met van alles en iedereen praatjes aanknopen :D... de lijn van onze laatste week voortzetten! Hoest stappen daar? Eeuwes had dit weekend een boete van 75 eu gekregen voor wildplassen! En je raad het al.. Wimpie is weer de dans ontsprongen, die vuile rat :D.

Verders begint het werk al serieuze vormen aan te nemen en krijg ik per 1 maart mijn 1e klant! Werk aan de winkel dus. Beetje analyses draaien om te kijken of bepaalde promoties succesvol zijn verlopen (en of de gemoeide investeringen de moeite waard zijn geweest).

Kom je snel weer terug (A) ? :P

• 14 Februari 2008 - 22:17

Annie:

Heyyy schatteke!

Hoe gaat het daar? Overleef je een beetje tussen de kou, het afstuderen en de Svetlana's? Ik ben nu helemaal geintegreerd in Nijmegen. Heb zin om te drinken met je maar dat moet ik nu maar even aan Suus overlaten! ;-)
    Hoe was je weekend? Zo te horen bevalt het allemaal prima, had ook niet anders verwacht.

Heb dit jaar carnaval maar overgeslagen, de roze-dikke-tieten-jurk ontbrak en de plicht riep.

Ik mis je!
    Dikke knuffel!
    An

• 19 Februari 2008 - 11:01

Britt:

Hey Eric,
    Leuk om wat foto's te zien. Hier vriest het 3 graden, vergelijkbaar met Rusland?
    Ben net terug van skivakantie, zeer relaxt.. stralende blauwe lucht, zonnetje.. jaha om je ff jaloers te maken.
    De HBO-donderdagen zijn trouwens er saai, ik mis mijn koffiebar-maatje, haha...
    Veel plezier nog! Succes met de opdracht, klinkt nog niet zo moeilijk, toch.
    Groetjes aan Suus!
    xx Britt